Тема. Персонажі казки
«Пані Метелиця» як носії моральних цінностей.
Розвиток мовлення. Складання порівняльної характеристики образів пасербиці та рідної доньки .
Розвиток мовлення. Складання порівняльної характеристики образів пасербиці та рідної доньки .
Мета: вчити
аналізувати художній твір, формувати навички порівняльної характеристики героїв,
розкрити духовний світ героїв та втілення в образах героїв казки конфлікту між
добром і злом , вчити характеризувати героїв за їх вчинками ; розвивати зв’язне
мовлення ; виховувати доброту , любов, милосердя.
Тип уроку: комбінований.
Посеешь слово – пожнешь
поступок.
Посеешь поступок – пожнешь характер.
Посеешь характер – пожнешь
судьбу.
Російське
прислів’я.
Хід уроку
І. Актуалізація
знань
1. Гра
«Закінчи речення»
1) Пасербиця мусила виконувати
всю хатню роботу, була…
( Попелюшкою в домі)
2) Починок упав у криницю ,
дівчинка побігла до мачухи та…
( розказала про таке
нещастя)
3) Хліб почав гукати до неї : «Ох
, витягни мене. Витягни ,бо…
( згорю , я вже давно
спікся»)
4) Яблуня просить до неї : « Ох ,
обтруси мене . Яблука мої…
( давно вже достигли.»)
5) А щойно пасербиця ввійшла в
двері , півень злетів на цямрину і заспівав …
(« Кукуріку, кукуріку ! Наша
дівчина їде, на ній золота без ліку»)
6) І прийшла ледащиця додому ,
вся вкрита смолою, а півень, побачивши її ,злетів на цямрину і загорлав…
(Кукуріку , кукуріку! Наша
ледащиця іде, що брудна буде довіку!)
ІІ. Мотивація навчальної
діяльності .
1. Слово вчителя
На сьогоднішньому уроці , працюючи з змістом казки
та обговорюючи вчинки її персонажів доторкнемося до народної мудрості , до духовних
цінностей всього людства . Кожна казка чогось навчає .В кінці сьогоднішнього
уроку ви повинні дати відповідь на проблемне запитання: « Чого навчила мене
казка братів Грімм «Пані Метелиця».
ІІІ. Робота над темою уроку.
Оголошення теми , мети уроку
1. Бесіда
- Назвіть героїв казки.
- Які з них позитивні , а які
негативні?
- Хто з героїв вам найбільше
сподобався?
- Які два
світи зображені у казці?
2. Складання таблиці
«Система образів казки»
|
Реальний світ
|
Казковий світ
|
|
|
мачуха
|
Хліб
|
|
|
рідна дочка
|
нерідна дочка
|
яблуня
|
|
півень
|
пані Метелиця
|
|
|
автор ( народ)
|
||
|
|
|
|
Запис у зошити
ключових слів для характеристики героїв.
|
Вдова (мачуха)
|
набагато більше любила рідну
доньку ;
пасербицю лаяла на всі застави
|
|
Пасербиця
|
вродлива, роботяща, була
Попелюшкою в домі , у всьому була старанна, бідна дівчина
|
|
Рідна дочка
|
погана й ледача , гидка й
ледащиця, ледарка
|
2.
Робота над характеристикою персонажів казки.
Робота в групах.
Учні діляться на три групи:
перша - ті , які співчувають
пасербиці ;
друга - ті , які засуджують вдовину
доньку;
третя - ті, які порівнюють образи
дівчат.
Відповідаючи на запитання учні
наводять аргументи і художні засоби.
Перша група .
- Чому ви співчуваєте героїні?
( Мачуха не жаліла її, лаяла.
Роботяща , щодня пряла. Добра : допомогла витягти хліб, обтрусила яблуню. Все
старанно робила у пані Метелиці.)
Отже, пасербиця мала право бути
нагородженою.
Друга група .
- Чому ви засуджуєте вдовину
дочку?
( Мачуха її любила. Була байдужа
до пасербиці. Ледача, нічого не робила. Жадібна і заздрісна , сама пішла до
бабусі за золотом. Не допомогла хлібу і яблуні . На другий день у пані Метелиці
почала лінуватися.)
Третя група .
- Що ви можете порівняти в
казці ?
3.
( Золотий дощ – чорна смола . Ці два кольори , схожі на дві долі дівчат.
Одна отримала нагороду за свій добрий , лагідний, привітний характер та
шляхетні вчинки. Інша була покарана за заздрість , лінощі, жадібність та погані
вчинки. Одна до кінця життя не буде соромитися себе, а інша , як горлав півень
: «Брудна буде довіку».
3. Складання порівняльної характеристики героїнь
3. Складання порівняльної характеристики героїнь
|
Пасербиця
|
Рідна дочка
|
|
працьовита,скромна,
лагідна, привітна, люб’язна, добра, чуйна
|
ледача,
груба. жорстока
|
|
готова
допомогти іншим, альтруїстка
|
усе робить
тільки для себе, егоїстка
|
|
Автор (народ)
|
|
|
захоплюється
пасербицею
|
засуджує
рідну дочку
|
4.
Робота з епіграфом уроку.
Бесіда.
- Як ви розумієте це російське
прислів’я ?
- Підберіть подібне
українське?
( Як постелиш так і виспишся).
- Як стосуються дані слова
нашої казки?
ІV. Підсумок уроку.
1.
Відповідь учнів на проблемне запитання :
«Чого навчила мене дана казка?»
2.
Слово вчителя.
«Казка – цінна спадщина кожного народу. У ній відбито найзаповітніші думки
й сподівання , розум і мудрість , велич і духовну красу багатьох поколінь,»-
пише у передмові до казок братів Грімм В.Романець.
Великим щастям стає для людини
зустріч в дитинстві з казкою.
V. Завдання
додому.
Переказувати казку
.
Комментариев нет:
Отправить комментарий